تاریخ درج خبر: دوشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٦

آیه 16 سوره ق

 

 

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ

معني: 

آیت الله مکارم شیرازی

ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم ، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!
حجت الاسلام انصاریان
همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [ نسبت به معاد و دیگر حقایق ] به او وسوسه می کند ، می دانیم ، و ما به او از رگ گردن نزدیک تریم.
تفسیر المیزان - خلاصه
(ولقد خلقنا الانسان و نعلم ماتوسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید): (و به تحقیق ما انسان را خلق کردیم ، و می دانیم چه چیزهایی دلش را وسوسه می کند و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم )(وسوسه ) به معنای خطور افکار پلید در قلب است . و مراد از خلقت انسان در اینجا،وجود تدریجی و متحول اوست ، نه فقط پیدایش او در آغاز خلقتش ، چون انسان نیزمانند سایر موجودات هم در حدوث و هم در بقاء محتاج به پروردگار خویش است .به همین دلیل با صیغه مضارع که مفید استمرار است ، می فرماید: ما به همه وسوسه های نفسانی او آگاهیم و همواره از رگ قلبش به او نزدیکتریم . و بدیهی است خدایی که از امور نفسانی و خفیه انسان آگاه است ، علم او همه چیز را فراگرفته ، به طریق اولی از سایر امور ظاهری و باطنی انسان نیز باخبر است . و اینکه فرمود ما از رگ قلبش به او نزدیکتریم برای آنست که ورید رگی است که از قلب جداشده و در تمام بدن منتشرمی شود. و در واقع می خواهد بفرماید ما به انسان از چنین رگی که در تمامی اعضایش دویده و در داخل اندامش جای گرفته نزدیکتریم ، آن وقت چگونه به او و همه حالات درونی و خواطر نفسانی او آگاه نباشیم ؟ و در واقع این تشبیهی که در این آیه بیان شده ،تشبیهی همه کس فهم و در خور تعقل همه افراد است و گرنه نزدیکی و ارتباط خداوند باانسان مافوق این معانی است چون او بین آدمی و نفس او و بین نفس او و آثار و افعالش واسطه است و حتی از خود انسان به او نزدیکتر است .همچنانکه می فرماید: (ان الله یحول بین المرء و قلبه (50) همانا خدا بین و انسان و قلب اوواسطه و حائل است )(51) .

 


خروج




تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز می باشد